Kun Herra vieraili Aabrahamin luona Mamren tammistossa ja ilmoitti profetaalisesti tulevasta Iisakin syntymästä, Herra halusi samalla Aabrahamin tietävän, miksi Hän ja enkelit olivat lähteneet liikkeelle. Syynä oli Sodoman ja Gomorran synnin määrä, jonka johdosta valitushuuto oli noussut jo taivaaseen asti. Tuomio oli tulossa näiden kaupunkien ylle ja koko alueelle ihmisten jumalattomuuden ja pahuuden tähden.

Ilmoittaessaan kaupunkeja kohtaavasta tulevasta tuomiosta, välitti Herra Aabrahamille näin myös vetoomuksen rukoilla näiden ihmisten puolesta. Aabraham, vanhurskaana Jumalan palvelijana, ymmärsi tämän ja ryhtyi heti anomaan sielujen pelastumista. Sillä Jumalan tahto ja tarkoitus on ihmisten kääntyminen pois pahuudesta takaisin Jumalan yhteyteen ja pelastukseen.

Olisiko minulle mieleen jumalattoman kuolema, sanoo Herra, Herra; eikö se, että hän kääntyy pois teiltänsä ja elää?  (Hes.18:23)

Aabrahamin veljenpoika Loot perhekuntineen oli muuttanut asumaan Sodomaan, ja hätä heidän ja asukkaiden sieluista sai Aabrahamin kääntymään Herran puoleen. Aabraham vetosi Herran hyvyyteen anoen, että jos löytyisi 50 vanhurskasta, niin Herra säästäisi kaupungit tuholta, ja tähän Herra suostui. Sitten Aabraham jatkoi anomistaan, vähentäen vanhurskasten lukumäärää viisi kerrallaan päätyen lopulta 40 vanhurskaaseen. Tähänkin Herra suostui. Tästä rohkaistuneena Aabraham anoi edelleen Herralta vähentäen vanhurskasten määrää kymmenen kerrallaan. Kuusi kertaa Aabraham vetosi ja anoi Herran armoa, päätyen lopulta kymmeneen vanhurskaaseen. Tähän kaikkeen Herra suostui.Mitä olisi tapahtunut, jos Aabraham olisi aloittanut pyyntönsä ja anomisensa 50:stä vanhurskaasta, alentaen lukumäärää rohkeasti alusta alkaen kymmenen kerrallaan, eikä vain viisi, olisiko lopputuloksena löytynyt edes yksi vanhurskas mies, kuten Loot oli?

Kierrelkää Jerusalemin katuja, katselkaa, tiedustelkaa ja etsikää sen toreilta. Jos löydätte yhdenkään, joka tekee oikein, ainoankaan, joka pyrkii uskollisuuteen, niin minä annan anteeksi Jerusalemille.  (Jer. 5:1)

Nyt rukouksessa päädyttiin kymmeneen vanhurskaaseen, mutta näitä ihmisiä ei kaupungeista löytynyt, ja niin tuomio lankesi kaupunkien ylle. Aabraham oli vanhurskas mies, joka rohkeni esirukoilla Herransa edessä, vaikka tuomio kolkutti jo ovella. Hän toivoi ja uskoi, että Lootin perhekunnasta olisi löytynyt nuo tarvittavat kymmenen vanhurskasta.

Herra sanoi Aabrahamille:

Valitushuuto Sodoman ja Gomorran tähden on suuri, ja heidän syntinsä ovat ylen raskaat. Sen tähden minä menen alas katsomaan, ovatko he todella tehneet kaiken sen, josta huuto on minun eteeni tullut, vai eivätkö; minä tahdon sen tietää.  (1. Moos.18:20–21)

Mitä Sodoman ja Gomorran ylen raskaat synnit sisälsivät?

Tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys ja se, ettei hän tarttunut kurjan ja köyhän käteen, vaikka hänellä ja hänen tyttärillään oli yltäkyllin leipää ja rauhaisat olot. He ylpeilivät ja tekivät iljettäviä tekoja minun edessäni. Kun minä sen näin, minä pyyhkäisin heidät pois.  (Hes. 16:49–50)

Hän tuomitsi tuhoon Sodoman ja Gomorran kaupungit ja poltti ne poroksi varoitukseksi niille, jotka vastaisuudessa elävät jumalattomasti. Kuitenkin hän pelasti hurskaan Lootin, jota jumalattomien ihmisten irstas elämä vaivasi. Asuessaan heidän keskellään tuo hurskas mies kärsi päivästä päivään hurskaassa sielussaan heidän laittomien tekojensa tähden, joita hän joutui näkemään ja kuulemaan.  (2. Piet. 2:6–8)

Niin myös Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavoin kuin nekin harjoittivat haureutta ja antautuivat luonnonvastaisiin lihan himoihin, ovat varoittavana esimerkkinä kärsiessään ikuisen tulen rangaistusta.  (Juud. 1:7)

Me lähestymme väistämättä aikaa, josta Jeesus on meille ilmoittanut. Ihmisten jumalattomuus ja Jumalan tahdon vastainen elämä on levinnyt kaikkialle maailmaan. Edellä mainitut Raamatun kohdat ovat kuin nykypäivää. Pahat teot ja lisääntyvä jumalattomuus vetävät Jumalan tuomiota puoleensa, sillä vaikka Jumala tarjoaa armoa ja pelastusta kaikille Jeesuksen Kristuksen kautta, niin synti ja pahuus täytyy myös tuomita.

Jeesus tulee ilmestymään toistamiseen niille, jotka uskovat Jeesukseen odottaen Häntä pelastajana ja eläen Jumalan tahdon mukaista elämää. Mutta ilmestyessään Jeesus tulee myös tuomitsemaan kaikki jumalattomat, jotka eivät ole uskoneet Häneen eivätkä välittäneet Jumalan armon muuttavasta voimasta ja sielujensa pelastuksesta.

Ja niinkuin kävi Nooan päivinä, niin käy myös Ihmisen Pojan päivinä: he söivät, joivat, naivat ja menivät miehelle, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin; ja vedenpaisumus tuli ja hukutti heidät kaikki. Niin myös, samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat, mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki, samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.  (Luuk. 21:26–30)

Aivan kuten Aabrahamin päivinä, Jumala haluaa meidän edelleen rukoilevan ihmisten sielujen puolesta. Jumalan tahto on, että rukoilemme jokaisen ihmisen puolesta, ettei yksikään joutuisi kadotukseen, vaan he saisivat iankaikkisen elämän uskomalla Jeesukseen Kristukseen.

Jumala tarvitsee vanhurskaita esirukoilijoita, kuten Aabraham rukoili. Jumala tarvitsee meitä kristittyjä, sinua kristitty veli ja sisar, esirukoilemaan ihmisten sielujen puolesta. Myös Uusi testamentti ilmoittaa tämän selkeästi.

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.  (Joh. 3:16)

…joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.  (1. Tim. 2:4)

Jari Välilä